کد خبر: 1200018
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
بخش عمده سطح کشت گندم در بوشهر مربوط به کشت دیم است به صورتی که از حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آن که زیر کشت گندم می‌رود، ۸۵ هزار هکتار آن به صورت دیم است و ۱۵ هزار تن کشت آبی انجام می‌شود. 
جوان آنلاین: استان بوشهر در عرصه تولید گندم دارای ظرفیت‌های خوبی است که در این منطقه گندم به دو صورت دیم و آبی کشت می‌شود. همان طور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌داد، امسال وضعیت بارش‌های پاییز و زمستان خوب است و همین موضوع باعث افزایش کشت گندم در استان شده است. 
 
بخش عمده سطح کشت گندم در بوشهر مربوط به کشت دیم است به صورتی که از حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آن که زیر کشت گندم می‌رود، ۸۵ هزار هکتار آن به صورت دیم است و ۱۵ هزار تن کشت آبی انجام می‌شود. 
در سال زراعی گذشته حدود هزارو ۱۵۰ هزار تن گندم در بوشهر تولید و برداشت که در مجموع ۱۲۲ هزارو ۷۸۰ تن به عنوان مازاد نیاز کشاورزان به مراکز خرید گندم در این استان تحویل شد. 
سال قبل از این به علت خشکسالی و مشکلات فراوانی که برای کشاورزان ایجاد شده بود، بخش عمده گندم‌کاران استان دچار خسارت شدند و نتوانستند آن گونه که انتظار داشتند محصولی برداشت کنند. 
در سال زراعی جاری و به دنبال پیش‌بینی‌ها و بررسی نقشه‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های مناسب در استان بوشهر، کشاورزان میل و رغبت بیشتری برای کشت گندم از خود نشان داده‌اند. 
کشت گندم به صورت دیم و آبی از هفته‌ها پیش در نقاط مختلف استان بوشهر آغاز شده است. 
 
 بارش‌های فراتر از نرمال
براساس نقشه‌های هواشناسی و بولتن صادر شده از سوی هواشناسی استان بوشهر، میزان بارش‌های پاییز و زمستان در استان بوشهر فراتر از نرمال پیش‌بینی شده است. 
خروجی مدل‌های اقلیمی مورد استفاده در سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد، بارش در استان بوشهر در نیمه مهر تا نیمه آبان به صورت نرمال و از نیمه آبان تا نیمه آذر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر بیشتر از نرمال پیش‌بینی شده است. از نیمه آذر تا نیمه دی در شمال و مرکز استان بوشهر ۲۰ تا ۴۰ و در جنوب استان ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر فراتر از نرمال و از نیمه دی تا نیمه بهمن در شمال و مرکز استان ۱۰ تا ۲۰ و در جنوب استان ۵ تا ۱۰ میلی‌متر فراتر از نرمال پیش‌بینی شده است. 
در استان بوشهر از نیمه مهر تا نیمه دی‌ماه، احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال بیش از ۶۵ درصد است همچنین از نیمه بهمن تا نیمه اسفند در نیمه شمالی ۱۰ تا ۲۰ و نیمه جنوبی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر بیش از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است. 
بر اساس فراوانی پیش‌بینی بارش فراتر از نرمال، در بوشهر از نیمه مهر تا نیمه دی‌ماه، احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال بیش از ۶۵ درصد است و طی آذر تا بهمن احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مناطق شمالی و مرکزی استان بیش از ۶۵ درصد و در مناطق جنوبی استان بیش از ۳۵ درصد است. 
در همین رابطه کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به وضعیت بارش‌ها در استان در روز‌های اخیر بیان کرد: بیشینه بارندگی در بوشهر به ۱۲۲ میلی‌متر رسید. 
طلیعه محمدی اضافه کرد: میزان بارندگی حاصل از فعالیت سامانه بارشی اخیر در ایستگاه باران‌سنجی «دوراهک» از توابع شهرستان «دیر» استان بوشهر به ۱۲۲ میلی‌متر رسید. از ایستگاه‌های «لمبدان» از توابع دیر ۱۱۳، «بردستان» ۷۸، «وحدتیه» از توابع شهرستان دشتستان ۷۵، «دیلم» ۷۴ و «انارستان» جم ۷۳ میلی‌متر بارش گزارش شده است. 
 
 افزایش استقبال از کشت گندم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با بیان اینکه سال گذشته کشت گندم به صورت دیم و آبی در سطح ۱۰۰ هزارو ۴۰۵ هکتار از مزارع استان بوشهر انجام شد، به برداشت ۱۵۰هزارو ۵۸۰ تن محصول از گندم‌زار‌های استان طی سال زراعی گذشته اشاره کرده و گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال شاهد افزایش تولید گندم باشیم. 
به گفته کبری توکلی سال گذشته حدود ۸۵ هکتار از اراضی بوشهر زیر کشت دیم رفته بود که در سال‌جاری بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم دیم می‌رود. وی از آغاز کشت بذر گندم در ۱۳۸ هزار هکتار اراضی استان بوشهر خبرداد و اضافه کرد: توزیع بذر کشت گندم در استان بوشهر در حال انجام است. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: کشت گندم به صورت آبی در سال گذشته ۱۵ هزارو ۴۰۰هکتار بود که امسال به بیش از ۱۸ هزار هکتار افزایش یافته است. 
توکلی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ هزارو ۵۰۰ تن بذر بین کشاورزان توزیع شده بود گفت: امسال ۱۶ هزار تن بذر گندم برای اراضی تحت پوشش کشت گندم آبی و دیم استان بوشهر توزیع می‌شود. علاوه بر این میزان بذر، کشاورزان درخواست هزار تن بذر دیگر را داده‌اند که شاهد افزایش درخواست‌ها هستیم. 
وی میزان افزایش سطح زیر کشت گندم در استان را حدود ۳۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: در زمینه توزیع بذر نیز شاهد افزایش ۲۲درصدی نسبت به سال قبل هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار